Leid jouw leven zoals jij ten diepste bent.
Vormgeven aan een prachtige toekomst,
voor zowel jezelf als de samenleving.

Oefening: Ontmoet jezelf in de natuur

Als je verlangt naar een wandeling door je innerlijk landschap dan is de onderstaande oefening fijn om te doen.

  1. Trek je wandelschoenen aan en ga naar een plek in de natuur die jij prettig vindt. Dat kan een bos zijn, of een gebied van weilanden of beekjes.
  2. Neem eerst rustig de tijd om al wandelend wat tot rust te komen. Vaak gaat er veel door je hoofd aan het begin van een wandeling.  Bedenk na een poosje wandelen of er een vraag in je leven speelt waar je antwoord op zou willen krijgen.
  3. Zodra de vraag zich begint aan de dienen sta je stil voor een bepaald punt, zoals een mooie boom of een tak over de weg.
  4. Blijf net zo lang letterlijk stilstaan bij je vraag tot je deze helder hebt, wat niet altijd in woorden hoeft te zijn.
  5. Daarna laat je in gedachten de vraag los, terwijl je je concentreert op je voeten. Sta stevig op de grond.
  6. Wanneer je de vraag helemaal hebt losgelaten (je hoofd wordt rustiger) stap je voorbij de tak of de mooie boom. We noemen dit de vraag ‘energetisch loslaten’.  Tijdens je wandeling is deze vraag ergens op de achtergrond aanwezig en bepaalt dan vaak wat je gaat tegenkomen. Je hoeft er niet meer actief mee bezig te zijn.
  7. Vervolg nu je wandeling terwijl je jouw zintuigen helemaal openstelt voor de omgeving.
    • Zie de kleuren om je heen, hoor de geluiden van vogels, voel de wind die door je haren gaat, en ruik de geuren van de natuur.
    • Als je deze ervaring wilt versterken loop je liefst langzamer dan normaal, en richt je je om de zoveel tijd (voor je gevoel vijf minuten) op een ander zintuig.
  8. Als laatste oefening richt je al je aandacht op je voeten.
    • Voel het contact die je voeten met de grond maken.
    • Kan je voelen hoe je voeten zich afwikkelen van de hak naar de teen?
    • Hoe is om je stappen nog langzamer te zetten?
  9. Tijdens deze oefening kan je van alles ervaren. Van belemmerende gedachten: “zie je wel, ik kan dit niet, ik moet alsmaar weer aan thuis denken” , tot heldere inzichten “wat ik nu ervaar maakt dat ik weet hoe ik verder moet”. Sta jezelf toe dat alles wat je ervaart, ook weerstand, oké is.

Oefeningen als deze zijn vaak een spiegel hoe het met je gaat. Er is geen beter of slechter, en het gaat niet op presteren. Eenmaal thuis kan je een paar ervaringen noteren, en daar nog eens rustig over mijmeren.

Veel ervaringsplezier!