Vijf tips: gewoontegedrag doorbreken

Stel je eens voor. Je poet je tanden en vraagt je bij elke beweging af of het wel goed gaat. Of je moet bij het autorijden diep nadenken waar ook alweer het rempedaal zit. Gelukkig gaat het niet zo.  Het meeste van ons gedrag is gewoontegedrag. Het gaat vanzelf en dat scheelt veel hersenenergie. Wist je dat 20-25% van al je totale dagelijkse energieverbruik door je hersenen wordt gebruikt? Het lichaam door de hersenen op automatische piloot te zetten.

Oude patronen zijn hardnekkig

En dat terwijl we van onszelf vinden dat we hele verstandige, nadenkende, zelfbewuste volwassenen zijn, en van daaruit reageren. Ik help je even uit de droom. Jouw hersenen hebben daar meestal geen boodschap aan!  Je reactie op je leidinggevende, de manier waarop je omgaat met je familie, het gesprek met een krantenverkoper op straat…het staat bol van automatisch gewoontegedrag. Gedrag dat je steeds herhaalt.

Vooral gedrag dat in je kindertijd handig was zie je steeds weer terugkomen. Oude patronen kosten de hersenen veel minder energie, dan er zelfbewust over nadenken. Het zijn onze ankerpuntjes, hoewel we dat niet willen. De redder, de perfectionist , de doorzetter in jou, ze hebben allemaal een duidelijke functie. Ze hebben je ergens tegen beschermd. Niks mis mee. Tenzij ze altijd aanwezig zijn, en op vol volume staan. Dan is je gedrag ineens niet meer flexibel. Reageer je kinderlijk op je baas die toch wel heel erg op je vader lijkt.  Blijf je jouw partner betuttelen en  aan afspraken herinneren, of dingen overnemen.   Want ja, vroeger kreeg je onbewust waardering voor die rol. Hoe blijf je hier nu uit?

Vijf tips om je gewoontegedrag te doorbreken:

  1. Mediteer minstens 5 x per week, al is het maar 10 minuten per dag. Meditatie maakt dat er ruimte ontstaat in de moment tussen de situatie en jouw reactie. Je hebt dan meer keuze.
  2. Maak contact met wie je werkelijk bent, je authentieke zelf. Van daaruit ontstaat nieuw en ander gedrag. De beste plekken om je authentieke zelf te (her)vinden, zijn plekken waar je geen enkele afleiding naar werk, familie, vrienden of wat dan ook. Bijvoorbeeld zonder tijd en telefoon in de natuur.
  3. Ga na waar je dit gedrag vaker laat zien, en wanneer het in je leven is begonnen. Lang heeft het je wellicht voorzien in belangrijke  behoeftes (waardering, liefde, erkenning, respect). Belangrijk is om dit ook te ontdekken en ook te erkennen. Geef dit gewoontegedrag een leuke naam. Het helpt ook als je met belangrijke anderen hierover praat. Besef ook dat er andere manieren zijn om deze belangrijke behoeftes voor jou te vervullen.
  4. Neem een radicale stap. Jouw gewoontegedrag is vaak onderdeel van een groter patroon van gedrag: vriendencultuur, familiecultuur, organisatiecultuur etc. Jouw gewoontegedrag is een puzzelstukje van een grotere puzzel. Dus als je enkel zegt: “ik stop hier mee”, dan ontstaat er een gat in deze grotere puzzel. Vaak wordt jouw gedrag (puzzelstukje) zonder dat je er bewust van bent opgeroepen door de grotere puzzel (familie, vrienden of organisatie). De radicale stap houdt in doe iets totaal anders, waardoor je een ander puzzelstukje wordt, wat niet meer past in de grotere puzzel.
  5. Beloon en complimenteer jezelf voor nieuw gedrag. Maak dat concreet, bijvoorbeeld dat je voor jezelf iets leuks koopt. En natuurlijk zal het nieuwe gedrag niet in een keer altijd goed gaan. Het heeft tijd nodig en je leert heel veel van fouten maken en daarvan ook te genieten. Nelson Mandela zei ooit: ” The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall

Benieuwd hoe jij vrijuit en authentiek kan leren leven, en oude patronen kan loslaten?